The LiFe!

My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
Saya bercita-cita nak jadi model | Suka shopping | Setia kalau bercinta | kuat berangan | sukakan lawak | saya jenis yang tak suka lewat | saya jenis manja | Saya payah nak lupa org! Nice to know You =)

Sunday, 17 August 2014


Kawan Kawan Aku Yang  Sedang Couple Dan Kenali Aku, Tolong Ambil Masa Baca Dan Cuba Lah Ambil Sedikit Ilmu Mana Yang Mampu Ya. Aku Menulis Kerana Dakwah . Ni bukan story yang best, tapi aku cuba nak mngajak ke arah “lebih Baik” =) 
 - Raffi (^_^)

PERJALANAN “COUPLE ISLAMIK” KU.

          Pernah seketika dulu aku rasa aku x berguna. Memang lumrah manusia, seorang lelaki akan tertarik kpada wanita. macam tu lah aku rasa. aku tgk kwan2 aku kapel. dok kat bilik semua gayut, sms smpai pagi. aku mula berfikir.. “adakah aku perlu bercinta lagi?”. Dengan perasaan nk melupakan seorang yg pernah aku syg dlu, aku mula tanam tekad untuk kapel lagi.. dan kebetulan masa tu lah aku tjumpa dia. mula mula cinta lpas tu aku mmg smngat gila. apa orang kata mmg “ALL OUTLAH..” tetapi segala pengorbanan masa kapel tu xtrasa pon khilangannya sbb masa bcinta semua indah. sikit2 gelak,sikit2 gurau. kalau majuk kita main pujuk2, smbut besday, buat byk benda brsama.
        Suatu hari aku terdengar ceramah, alhamdulillah dalam ceramah tu aku sedar aku byk buat dosa dan aku kena berubah. aku kena jdi baik, sebab tu mmg fitrah manusia mnginginkan syurga. sejak pada tu aku mula merapatkan diri dgn org baik2, dengan kebaikan, cuba solat awal waktu, selalu dgr tazkirah dan usrah, aku belikan terjemahan Quran, sbb nak tadabbur Quran. aku beli dua. 1 untuk aku, dan 1 lagi untuk awk. aku xnak jadi baik sorg2, nak ajak awak skali, aku ajak awak bca Quran, kejutkan awak subuh, berikan tazkirah. Mula2 awk terkejut dgn perubahan aku, awk ingat aku dah jdi alim. Nak berhenti berkapel. tapi aku kata “kita bukan buat benda slah, bercinta kerana Allah, xdak jiwang2 ni. xnak jumpa2. kita kapel baik2, jaga batas syarak. Cuma call dan SMS ja.. “
Awk pon trima prubahan tu, trma byk nasihat dri aku. kdg2 awk trasa dgn kkasaran ayat aku, tpi aku paham, perbahan perlukan masa.Akhirnya aku rasa yg hubungan kita ni diredhai, aku slalu mendoakan yang kita akan kekal smpai kahwin. Dalam usaha mndalami islam, aku mula sedari yg “dakwah tu sbnrnya WAJIB”
“dan (ingatlah) ketika suatu umat diantara mereka berkata “mengapa kamu menasihati kaum yang allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat keras?”
Mereka menjawab : “ agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggungjwab) kepada tuhanmu, dan supaya mereka bertakwa..”
         Lepas tu aku mula post benda2 ala dakwah pada kawan2 dan adik2 aku. tegur apa saja yg silap. lepas tu aku mula terbaca pasal kapel, “ COUPLE  ITU HARAM”. Macam xpercaya tapi bila baca detail2 mcm betul plak? tapi besalah, kalau kita sukakan benda tu kita akan cri alasan nak “membenarkan” pendapat kita. satu hari waktu tgh mentadabbur, aku tjumpa ayat ni. 
“Mengapa kamu menyuruh orang lain (mengerjakan) kebajikan, sedangkan kamu melupakan diri (kewajiban) musendiri? padahal kamu membaca Al kitab (Taurat)? maka tidakkah kamu berfikir? (Al Baqarah: 44)
termenung kjap. lpas tu tjmpa plak ayat ni 
“dan janganlah kamu mencampur adukkan yg hak dngan yg batil, dan jagnlah kamu sembunyikan yg hak (betul) itu, sedngkan kamu mngetahui. (Al Baqarah :42). )
          Lepas tu aku pon terpikir, aku asyik tegur org ja? tapi aku sndri pon kapel,buat dosa.. mcm mna ni? kapel ni boleh ke tidak? adakah slma ni aku hnya membenarkan perasaan aku? 1 hari aku ke pulau pinang nak follow dakwah, then mlm tu aku tergerak hti nak tnya pada fasilitator kat situ pasal kapel. tapi aku mcm teragak2 sbb kalau betul kapel tu salah aku kena Clash ke? erm.. alah kalau aku xbuat salah apa takut? xpa aku tanyakan jgk. lalu aku mnghampiri sorg brother ni,
“assalamualaikum bang, nak tnya boleh?”
” Em boleh.. tnyalah?”
“seblum dakwah ni sy ade kapel dgn perempuan ni..”
“becinta ke?”
“iya.. boleh ke kapel ni bang?”
“akhi mmg fitrah manusia kita akn jatuh cinta pada seseorang itu.. tpi dlam islam kena la jaga iman, pergaulan kna jaga... “
“ tapi abang..kami xrasa kami buat maksiat? kmi jrang jmpa Sms ja..niat kami baik “.aku xmau mngalah. 
“mmg betul niat anta tu baik, tapi ingat niat xmnghalalkan cara, yang batil tetap batil, yang haq ttap haq. cuba tgk ayat ni..” *sambil membuka Quran kecil ditangannya.
“dan syaitan menjadikan mereka memandang baik perbuatan2 mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedgkan mereka adalah org yg berpandangan tajam (Al  Ankabut: 38)”

“akhi..kalau akhi paham ayat ni, sbnarnya syaitan dah butakan mata akhi, syaitan dan indahkan apa yg buruk. lagipun spnjang anta bermesej dgn dia, xkan la anta slalu ingat Allah? msti kdg2 melayan prsaan dgn si dia juga kan?”
“tapi bang kami jnji dah xmau jmpa.. xkan la bleh bwak kpada zina juga abang?”
“erm btul tu akh..tpi bila kapel ni byk lagi zina yg xboleh elak.. Rasulullah bersabda mata boleh berzina dgn melihat,Lidah berzina dgn bercakap, tangan berzina dgn berpegangn, kaki berzina dgn ke tempat maksiat,hati pula berzina dngn merindui, mengingati dan membayangi dia..hakikatnya mcm mna anta cuba buat pon anta xkan terlepas dgn zina hati..”
Aku terdiam, betul apa yg brother ni kata..
“pasal si dia pula, anta kna tau mngkin dia akan terima dgn matang. ana yakin dia xkan buat perkara bodoh..kalau sekalipun dia buat, itu bukan tggungjwab anta kerana anta meninggalkan maksiat. setiap manusia akan menanggung blasan atas perbuatan sndri.”
aku xdapat tahan lagi.. aku mnangis..aku dan SEDAR aku kena bhenti kapel skrang. smuanya jelas dah..
dan janganlah kau menghampiri Zina” (al Isra’ :32)
“anta mulalah dulu hntar mesej kpada dia, ckap yg hubungan kamu bina itu salah.Minta maaf kita berakhir disini, jangan cari aku lagi.”
“tiba2 aku tpikir bro ni nak suh aku clash mlam ni jgk ka?”.
aku pon cakap lah “bro sy blom ada kkuatan la bang. tggu nnti boleh x?”
“anta kena ingat. kekuatan itu tidak boleh dtunggu, ia perlu dibina, allah takkan mngubah keadaan sesuatu kaum sehingga kaum itu mngubah sendri. lagipun smpai bila? bro2 sini ramai yg kapel kmudiaannya tinggal lpas join dakwah..”
“alamak jalan mati.. bro ni nak suruh aku clash mlm ni jgk la ni? emmm..”. semuanya dah jelas. nampaknya kna jugak clash. mcm nk luluh hati nak tekan butang send. xsnggup, terbayang wajah ayu dia, aku syangkan dia..”
“kalau anta xsggup taip, mari ana taipkan..”
“xpalah abg, sy buat sndiri ya..” 
semuanya Dah jlas ni lah masanya..xleh tangguh2 dah.. nnti hidayah ni allah tarik, ssah pulak, kan dah slalu mnta dijauhkan maksiat, mngkin ni masanya.
             “assalamualaikum _____, sbnrnya slma ni hubungan kita ni salah, aku ingat dgn ubah pgaulan kita ia dah boleh, tapi sbnarnya kita cuma mnutup, bukan menjauhi. ia tetap berdosa.aku harap awak istiqamah dgn perubahan yg awk dah buat, kerana allah. Aku minta maaf atas semuanya. kalau ada jodoh kita bertemua lagi, dengan izinNya.”
Yang melengkapi aku bukanlah wang berjuta, rumah besar, ataupun perempuan yg cantik2, tapi hanyalah seorang isteri solehah. andai aku mngahwini seorang wanita solehah ia adalah lebih baik dari dunia dan segala isinya.
mnitis air mata atas skrin telefon.. nak tekan send masih xmmpu.. dan akhirnya...
[SEND]
[SENDING...]
[MESSAGE SENT]
[MESSAGE DELIVERED TO : 013 – xxx xxxx]
        Macam sparuh jiwa aku pergi. mcam x percaya aku dah ptuskan awk. berlinangan air mata, bantal aku basah. aku tak pernah tinggalkan sesiapa. dan aku TAKNAK TINGGALKAN AWAK!! ini lah kali pertama. Dalam duk sebak, aku ingat satu ayat terakhir..aku nak sedapkan ati aku.
“diwajibkan kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yg kamu benci. boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahl ia baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia buruk bagimu. Allah mengetahui, sedangkan kamu xmngetahui.. “
(Al Baqarah : 216)
            Macam2 aku buat nak lupakan awk.. aku post macam2 kat facebook dakwah nk ajak orang buat baik. post pasal kapel, clash. mcam2 kritikan aku dapat kerana tu. semua orang gelakkan aku mulanya.tapi aku kuatkan..
tak lama lpas tu aku dpat lagi mesej dri awk. “ SEINDAH GUBAHAN PERTAMA.. <3 ” alamak dia xlupakan aku lagi ni. kena tegas dengan dia ni.
“awak, aku tau semua tu indah, tapi apa lah yg lebih indah jika dibandingkan dengan keredhaanNYa?.. aku tau aku ckap kalau ada jodoh jumpa lagi, tapi jgn tggu aku. aku masih mencari agama.. jangan cari cinta manusia, ia penuh penipuan, cinta lah Allah, ia kekal abadi..”
-yang terakhir
[SEND]
[MESSAGE SENT]
[MESSAGE DELIVERED ]
lpas pada tu aku xjumpa, xnampak, xdengar xtau apa2 dah. aku harap apa yang aku tulis boleh bantu adik2 kak2 yg dalam pencarian CINTA. carilah yg benar.
MOHAMMAD RAFFI  FHIDZON.   MONDAY.  18TH AUGUST 2014.  01:09 AM - 02:24 AM.
*TAKES 1 HOUR 15 MINUTES TO WRITE THIS LETTER. 1364 WORDS.

No comments:

Post a Comment